Huishoudelijke hulp

Er zijn veel ontwikkelingen in de gemeente Roosendaal op het gebied van Hulp bij het Huishouden plus. Zo heeft de gemeente een herverdeling gemaakt welke zorgaanbieder waar de Huishoudelijke Hulp mag leveren. Daarnaast gaan we over op een nieuwe manier van werken. Deze ontwikkelingen zorgen voor verandering en verwarring. Wij vertellen u graag over de ontwikkelingen en waar u terecht kunt met uw vragen.

Herverdeling in gebieden
Inwoners van de gemeente Roosendaal die niet zelf hun huis kunnen schoon houden, vragen bij de gemeente een indicatie aan voor Hulp bij het Huishouden plus. De gemeente geeft hiervoor een beschikking of indicatie. Tot 1 maart kon u als inwoner zelf kiezen bij welke zorgorganisatie u Huishoudelijke Hulp afnam. De gemeente heeft gekozen voor een andere inrichting voor de Hulp bij het Huishouden plus. Vanaf 1 maart kunnen nieuwe klanten hun zorgorganisatie niet meer zelf kiezen. De gemeente Roosendaal heeft de gemeente verdeeld in 6 gebieden. Per gebied is er één zorgorganisatie aangewezen die daar de Huishoudelijke Hulp mag leveren. Ontvangt u al Huishoudelijke Hulp? Dan verandert er voor u tot 1 juli 2017 niets! Ruim voor 1 juli ontvangt u meer informatie van de gemeente zodat u weet waar u op kunt rekenen.

Wie wordt de nieuwe aanbieder in uw wijk
Op onderstaand kaartje ziet u de verdeling van de verschillende gebieden.


Per gebied is er één zorgorganisatie aangewezen die daar de Huishoudelijke Hulp mag leveren. In onderstaande tabel ziet u wat dat betekent voor uw wijk of dorp.

 

Weet u niet zeker in welk gebied u woont? Klik dan hier voor de postcodetabel.

Afspraken tussen de zorgorganisaties onderling
Voor alle Roosendaalse zorgorganisaties heeft de nieuwe manier van werken consequenties.

Voor u betekent het mogelijk dat u over gaat naar een andere zorgorganisatie voor de Huishoudelijk Hulp. Wij stellen het belang van onze cliënten en dat van onze medewerkers voorop! We bespreken dan ook de mogelijkheid om uw vaste hulp te behouden met uw nieuwe aanbieder. Groenhuysen Wmo BV, Thuiszorg DAT en TWB Thuiszorg met aandacht hebben hierover goede onderlinge afspraken gemaakt. In onderstaande tabel ziet u wat de afspraken zijn tussen de organisaties onderling.

Nieuwe manier van werken
Ook de manier waarop de gemeente Roosendaal de huishoudelijke ondersteuning organiseert verandert vanaf 1 juli. De Wmo-consulent bepaalde altijd hoeveel uren Hulp bij het Huishouden plus u kreeg. Dit noemen we de beschikking vanuit de gemeente. De gemeente heeft besloten dat de beschikking op een andere manier bepaald gaat worden. U krijgt niet langer een aantal uren Hulp bij het Huishouden plus toegewezen. De Wmo-consulent kijkt nu wat er nodig is voor een ‘schoon en leefbaar huis’. We noemen dit ‘resultaatgericht werken’. De komende periode wordt iedere klant die Hulp bij het Huishouden plus ontvangt bezocht door de gemeente en de zorgorganisatie voor een ‘keukentafelgesprek’. Samen met u kijken we dan wat u zelf kunt, wat uw mantelzorgers doen en wat wij van u overnemen. U ontvangt hierover bericht van de gemeente.

Wil uw mantelzorger(s) extra ondersteuning tijdens het keukentafelgesprek? Dan kan deze een beroep doen op het Mantelzorgsteunpunt Roosendaal. Meer informatie over het Mantelzorgsteunpunt vindt u op www.mantelzorgroosendaal.nl. Op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur zijn zij bereikbaar via 088 – 5574890 of via info@mantelzorgroosendaal.nl

Veelgestelde vragen
We kunnen ons voorstellen dat de ontwikkelingen binnen de Hulp bij het Huishouden plus in uw gemeente vragen oproept. We hebben daarom de meest gestelde vragen voor u op een rijtje gezet.
Kijk hier voor de meest gestelde vragen

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via 0165- 796012. Wij helpen u graag verder.

Dienstencheques
Wilt u extra hulp in het huishouden voor maar € 5,- per uur? Dat regelt u simpel en snel met de dienstencheques. U kunt gebruiken maken van de dienstencheques als u voldoet aan een van onderstaande punten.

  •     U maakt gebruik van een Wmo-voorziening;
  •     U heeft een Wmo-indicatie;
  •     U ontvangt mantelzorg van een geregistreerd mantelzorger;
  •     U verleent mantelzorg aan iemand met een Wmo-indicatie.

Wilt u als mantelzorger de dienstencheque inzetten voor de schoonmaak van uw eigen huis dan moet u geregistreerd mantelzorger zijn. U bent mantelzorger als u gedurende minimaal 3 maanden, meer dan 8 uur per week zorgt voor vrienden, familie en/of kennissen die chronisch hulpbehoevend zijn, een chronische ziekte, handicap of psychiatrische problemen (inclusief verslaving) hebben.

De dienstencheque valt niet onder de aanbesteding, dit betekent dat u zelf kunt kiezen via welke organisatie u de dienstencheques inkoopt. Wilt u de dienstencheque inzetten als aanvulling op uw reguliere indicatie voor Huishoudelijke Hulp? Dan is het voor u het makkelijkst om de dienstencheque af te nemen bij uw eigen organisatie. Zo houdt u ook voor de dienstencheques uw vertrouwde hulp.

Klik op een van de logo’s hieronder voor meer informatie over de dienstencheques van de betreffende aanbieder. Wij helpen u ook graag verder met het regelen van een mantelzorgregistratie.

Contact